Subject: Ed: Faktikontrolli küsimused
From: "Carmen Katariina Sikk" <[email-masked]>
To: Kärolin Jenas <[email-masked]>
Date: Tue, 30 Apr 2024 09:27:23 +0300

Saatja: Carmen Katariina Sikk
Saatmisaeg: teisipäev, 30. aprill 2024 09:27
Adressaat: 'Kaili Malts' <[email-masked] <mailto:[email-masked]> 
 >
Teema: Vs: Faktikontrolli küsimused

Tere, Kaili!

Vabandame, et vastus viibis ja jõuan selle alles täna hommikul saata. 
Proovisime vastuse võimalikult lihtsalt toimetada, aga kuna tegu 
bioloogiliste protsesside selgitamisega, siis on see väljakutsuv. Anna 
julgelt teada, kui vajaksid lisaselgitusi.

Vastas Ravimiameti bioloogiliste preparaatide osakonna spetsialist Pille 
Säälik:

Lutsiferaas on osa molekulaarbioloogias aastakümneid tuntud ja väga levinud 
lutsiferaas-lutsiferiin-funktsionaalsuse testimise süsteemist. Lutsiferaas 
on ensüüm (suur valgumolekul), mis lõikab lutsiferiini (madalmolekulaarne 
ühend) ja lõikamise tulemusena lagundatakse lutsiferiin luminestsentsi 
kiirgavaks ühendiks. Seda kiirgust saab mõõta.

BioNTech on seda reportersüsteemi kasutanud näitamaks, et liposoomis 
organismi viidud mRNA suudab toimida ehk valku toota.  Ehk siis lutsiferaasi 
mRNA on liposoomi jaoks justkui testkoorem enne, kui selle asemele pannakse 
mõnda muud valku kodeeriv mRNA.

Tuleb arvestada, et BioNTech tegeles mRNA vaktsiinide arendusega juba enne 
koroonapandeemiat ja seetõttu on loogiline, et neil oli see väga tavaline 
reportersüsteem juba varem kasutusel. Viidatud postituse ja artiklite põhjal 
võibki eeldada, et ära on kasutatud 2019. aaastal kuupäevi, mis on seotud 
lutsiferaasi kodeeriva mRNA-ga (analüüsisertifikaat) ja mitte SARS-CoV-2 
viiruse valke kodeeriva mRNAga.

Seega pole mingit põhjust oletada, et BioNTechi katsed, mis on tehtud 
lutsiferaasi mRNA-ga, on toimunud just koroonaviiruse vaktsiini 
väljatöötamist silmas pidades. Need katsed näitavad lihtsalt, et liposoom 
suudab mRNA rakku viia, nii et sellel oleva info põhjal valku toodetakse.

Parimate soovidega
Carmen Katariina Sikk
Ravimiameti kommunikatsioonijuht
Tel 737 4140
[email-masked] 
<mailto:[email-masked]>

Saatja: Kaili Malts <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: reede, 26. aprill 2024 14:33
Adressaat: Carmen Katariina Sikk <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Teema: Faktikontrolli küsimused

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Kirjutan jälle küsimusega COVID-19 vaktsiinide osas, äkki oskate mind 
aidata. Nimelt levib hetkel postitus, mis viitab "salastatud" dokumentidele, 
mis näitavad, et Covid-19 vastane vaktsiin töötati välja 2019. aasta mais 
ehk kuus kuud enne pandeemiat. Postituse leiate siit 
<https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid02ZCqaV3nYMMCGSAjD63BmtqfTMpC5aQAgEz77bBJcn45CKrP3YqUMW5acRtSYRzV2l&id=100011831587207> 
. See toetub prantsuskeelsetele artiklitele, need on siin 
<https://strategika.fr/2024/04/11/un-document-declassifie-prouve-que-la-production-du-vaccin-pfizer-a-commence-en-mai-2019/> 
<https://strategika.fr/2024/04/11/un-document-declassifie-prouve-que-la-production-du-vaccin-pfizer-a-commence-en-mai-2019/> 
ja siin 
<https://lepointcritique.fr/2023/07/28/document-declassifie-prouve-production-vaccin-pfizer-a-commence-mai-2019/> 
.

Ma vaatasin need algallikad ja dokumendid ka läbi (dokument siin 
<https://phmpt.org/wp-content/uploads/2022/03/125742_S1_M4_4223_R-20-0072.pdf#page=29> 
 ) ning mulle tundub, et siin on segi aetud Covid-19 vastu tehtud vaktsiin 
ning varem uuritud ja katsetatud koroonavaktsiinid. Kuid ehk on 
Ravimiametist võimalik kellelgi mulle see lahti seletada? Et ma igaks juhuks 
ise ei eksiks valdkonna spetsiifikas.

Ehk: Kas see on võimalik, et Covid-19 vaktsiine tehti juba pool aastat enne 
selle avastamist?
Kust see segadus võib tulla? Miks said teadlased niivõrd ruttu vaktsiini 
valmis?

Ilmselt on need küsimused ka kolme aasta jooksul läbi käidud, kuid tundub, 
et valeinfo leviku peatamiseks tasub need uuesti üle käia 🙂. Igatahes, kui 
oleks võimalik natuke eksperdi sisendit saada, aitaks see taas mu artiklit 
palju põhjalikumaks teha.

Kui soovid täpsustusi või muud infot, siis võid ikka minuga iga kell 
ühendust võtta.

Heade soovidega
Kaili Malts
Faktikontrolli ja valeinfo reporter
Delfi Meedia AS |  Narva mnt 13, 10151 Tallinn
GSM +372 57880871 | E-mail: [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>
Delfi | Eesti Päevaleht | LP | Eesti Ekspress | Maaleht